david-en-nicole.reismee.nl

Israel: Tel Aviv en Jeruzalem

Enigszins zenuwachtig kwamen we aan bij de grens van Israel. We hadden al begrepen dat onze paspoortstempels van Libanon en Syrie voor vragen zouden zorgen. Nicole doet vrolijk uit de doeken waar we zijn geweest en krijgt onmiddellijk een visum. David krijgt echter een 'standard security check'. Dat houdt in: vragen, wachten, vragen en...weer wachten. Zo wilde men onder andere al Davids mobiele nummers weten, e-mailadres en de voornaam van zijn opa van vaders kant (waarom?). Na geduldig wachten kwamen we er opeens toch doorheen.

Bus gepakt naar Tel Aviv. Wat een relaxte stad. We zaten vlakbij het strand. Verder waren er allerlei barretjes en restaurants rondom ons hotel. Doordat we toch op ons Egyptische visum moesten wachten, hebben we het er maar van genomen.

Hierna: Jeruzalem. Een iets minder relaxte stad. De oude stad is wel mooi met al zijn oude steegjes en trappen. Het heeft wel wat weg van een bijbels openlucht-museum. We hebben bijvoorbeeld over de weg gelopen die Jezus heeft afgelegd met het kruis. We zijn in de kerk geweest waar zijn kruiziging plaats heeft gevonden en waar hij vervolgens gewassen zou zijn en begraven. Elk deel staat uiteraard vol met gelovigen die de betreffende plek even willen aanraken.

In Jeruzalem is echter de militaire aanwezigheid duidelijk merkbaar. Helaas was ook de Tempelberg afgesloten voor toeristen. Jammer. Morgen op weg naar Egypte.