david-en-nicole.reismee.nl

Van Palmyra naar Aleppo

We zijn nog maar een paar dagen weg maar het voelt als weken. Misschien komt dat doordat we onze dosis Arabische muziek al voor weken vooruit hebben genoten. Je hoort de muziekoveral: in de taxi's, bussen en restaurants.

Gisteren zijn we vanuit Palmyramet deauto (met chauffeur) langs Rasafa gereden. Dit is een ruine-stad uit de 3e eeuw. Er waren vrijwel geen andere toeristen. Een schitterende plek, heelsprookjesachtig. De foto's doengeen recht aan hoe het werkelijk was. Het laatste stuk van de route Palmyra - Aleppohebben we met minibus afgelegd.Met handen en voeten hebben we'gepraat'met onze medereizigers. Een van hen, Yesser, nodigde ons uit voor het eten bij hem thuis in Aleppo, onze eindbestemming. Het was erg gezellig alhoewel het moeilijk communiceren is als je nietallemaal (al was het maar een beetje) dezelfde taal spreekt.We hebben wel onzeArabische woordenschatvergroot. Vandaag hebben we Aleppo bekeken. De souq is ontzettend gezellig: een lange overdekte hal met schapekoppen, allerlei kruiden en specerijen, zeep (olijfolie zeep is de specialiteit van Aleppo en omstreken)en heel veel kleurrijke kleding.

Morgen vertrekken we met de bus naar Hama. We reizen een stuk sneller dan van tevoren gedacht. Dat komt (mede) omdat het reizen hier zo ontzettend makkelijk is. Ook al begrijpt men je vaak niet helemaal, iedereen (echt iedereen) die je aanspreekt om iets te vragen doet zijn/haar uiterste best om je op weg te helpen. Zo waren we vanmiddag op zoek naar de Citadel van Aleppo (die we niet konden vinden omdat Nicole de kaart wat verkeerd hield) en zijn we in de bus gezet (gratis, althans, op kosten van de Syrische belastingbetaler) en naar de Citadel gebracht. Super!

Antonia

David en Nicole, jullie kennen mij niet, maar als ik mag, zou ik graag per email met jullie mee willen reizen, want ik vind het allemaal heel interessant, je moeder kent mij wel, ik ben die kennis uit Australie, ha..ha..

Ik verwacht je nog wel een keer hier in Australie, als je je zuster gaat bezoeken.

Maar nu mijn vraag, Het eten, wat eet je daar ??, geen zakje patat !! eten ze daar veel rijst en schapenvlees ?? over goten met een curry ??

groetjes van Antonia

Corinne

Hoi daar! Ik lees mezelf even in en het klinkt allemaal heel erg goed... Mooie foto´s.. en dat ijsje zag er heerlijk uit zeg!
Nicole, trek je zelfbedachte mummiepak aan en blijf smeren met factor 50, dan komt het helemaal goed : )
Geniet van jullie trip!
Liefs, C.

David

Beste Antonia,
Natuurlijk mag je meelezen, geen probleem! Het eten is heel divers. Je krijgt bij elke maaltijd een stapel platte broden met meestal humus erbij. Ik kan verder moeilijk het standaardmenu beschrijven omdat de meeste restaurants in Syrie geen geschreven menu hebben of hij is in het Arabisch. Een aantal keer werden we uitgenodigd in de keuken om iets aan te wijzen. Standaard is kebab, rijst met inderdaad een curry of een gevulde saus. Ze hebben allerlei soorten vlees behalve varkensvlees. Oh, en zelden alcohol.

Antonia

David, nog een paar vragen, eten ze wel groenten ?,
en de wc's hebben ze een wc pot, of moet je op 2 steunen staan met een gat in de grond ?, ja... een beetje rare vraag, maar ja... jij kunt dat daar nu bekijken en ik niet, andere zeden, andere cultuur, alles kun je verwachten, daarom is het zo interessant.

David

Ze eten zeker groenten. Nicole is vegetarier en zij redt zich prima hoewel de keuze wat beperkt is. Helaas weten we niet het Arabische woord voor "vegetarier" dus dat geeft wel eens wat gedoe. Nicole kan inmiddels wel heel goed vlees en vis nadoen/uitbeelden.

De gewone Syrier moet het inderdaad met een hurktoilet doen. De wc's in hotels en hostels zijn gelukkig vrijwel allemaal westers.