david-en-nicole.reismee.nl

Jordanie: Amman, Jerash, Mount Nebo

Jordanie is duidelijk wat meer westers dan Syrie en toeristischer danLibanon. Maar ook in Jordanie isde Arabische gastvrijheid duidelijk merkbaar.

Op ons gemak hebben we Amman (maandag?) een beetje bekeken. Er is een citadel met Romeinse resten en verderop een Romeinse odeon en amphitheater dat vrij goed bewaard is gebleven. Omdat we al vrij veel Romeinse resten hebben gezien is dit een aardige aanvulling maar ook weer niet spectaculair. 's Avonds op een terras met een waterpijp beetje mensen gekeken.

De volgende dag hebben we een auto gehuurd. Het wegrijden in Amman was gelijk een vuurdoop. Het verkeer is een gekkenhuis. Als rijstroken al zichtbaar zijn, wordt daar 'flexibel' mee omgegaan. Bovendien kan iedere auto elk moment stoppen, parkeren of afslaan zonder enige waarschuwing. En met parkeren bedoelen we dan ook: op de weg. We proberen zoveel mogelijk afstand te houden uit zelfbescherming. Gelukkig is het verkeer buiten Amman al een stuk beter en hoeven we niet meer naardie stad terug.

Na Amman naar Jerash gegaan. We waren de enige gasten in het hotel dus we kregen extreme service (het aspect waar het hotel op dit moment op focust, aldus de manager). In Jerash is men bezig met het opgraven en restaureren van een oude Romeinse stad. Het centrale plein (groot!!) en een deel van de wegen zijn nog goed in tact. Het is heel gaaf om de karrensporen van die tijd nog in de straatstenen te zien.

Nu zijn we in Madaba. Hier hebben we er een relaxdagje van gemaakt. Het enige uitstapje van de dag was naar Mount Nebo (het enige uitstapje dat ergens toe geleid heeft althans, we hebben nog uren gezocht naar de 'hot springs' maar die waren niet vindbaar). Volgens de bijbel heeft God hier aan Mozes het beloofde land laten zien en is Mozes hier gestorven. Ons uitzicht was blijkbaar iets minder dan in zijn tijd want wij hebben Israel en de Dode Zee niet gezien...

Morgen een fijn dagje aan de dode zee!

Bianca

Ik dacht al, waar blijjjjjjft Nicole nou met haar volgende verhaal? Maar daar waren jullie gelukkig alweer :-D

Geniet van alle extreme (ieh?) service!

xBianca, ook namens Marcel (druk overhemden aan het strijken, want minder erg is als er ik exotische David en Nicole-verhalen bij voorlees...)

Bianca

ALS IK er exotische... etc.

Sorry, bedtijd enzo, he?

Dikke x!

Marieke

en ik woon momenteel in de eemhof....verschil moet er wezen. dikke x en veel plezier