david-en-nicole.reismee.nl

Van Aleppo naar Hama

Gisteren zijn we aangekomenin Hama, de stad van de noria's (waterwielen). De noria's (die overigens een heel gaaf krakend geluid maken als ze draaien) heb je snel gezien maar het is een goede uitvalsbasis om de omgeving te zien.

Vandaag zijn we, naast wat musea (met enorm mooie mozaiekvloeren), naar twee 'dead cities' gegaan. Dat zijn steden uit +/- de 3e eeuw die verlaten zijn nadat de handelsroutes veranderden. Bij de ingang van de stad stonden door grafrovers opengeschoven sarcofagen. Verder waren met name de herberg, het badhuis en een soort landhuis nog in vrij goede staat. Erg leuk om te zien, vooral omdat je je een voorstelling kan maken van hoe het er destijds uitgezien moet hebben.

Ook hebben we vandaag rondgewandeld inApamea. Dit is een kleinere uitvoering van Palmyra. Dat wil zeggen: Romeinse ruines. Hoewel het kleiner was, waren er in Apamea en in de dead cities heel weinig medetoeristen. Prima om daar op je gemak rond te dwalen. Het heeft helaas nog niet gevroren maar - zoals heel terecht opgemerkt door Corinne - met factor 50 en goed afgeschermd van de zon door allerlei kleding is het nette doen :-).

Morgen vroeg op en naar Crac des Chevaliers, de burcht van (o.a.)Richard Leeuwenhart.

Katja

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Ik kan het zo mooi mee beleven. Geniet ze!