david-en-nicole.reismee.nl

Damascus

Gisteren aangekomen in Damascus na een voorspoedige reis via Cairo. Op schiphol sloeg ons de schrik even om het hart toen Egyptian Airlines meende dat we alleen een visum voor Syrie zouden krijgenals we konden aantonen dat we binnen 15 dagen het land weer zouden verlaten. Uiteindelijk leek heterop dat op basis van een zelf gefabriceerd reisschema-tje voor Egyptian airlinesvoldoende bleek dat we Syrie tijdig zouden verlaten. Bij de douane in Syrie verwachtten we dus het nodige gedoe (Israel uit voorzorgmaar doorgestreept op het reisschema).Bij de douane in Syrie is ons paspoort twee keer zorgvuldig bekeken op stempels van 'verkeerde' landen. Men wilde ook weten wat we kwamen doen, waar we gingen verblijven en hoe lang, maar het verkrijgen van het visum bleek uiteindelijk vrij makkelijk te gaan.

Vandaag hebben we uitgeslapen tot 16:00 (Syrische tijd - 14:00 NL tijd) en daarna de oude stad bekeken. Via de voornaamste souq (markt) zijn we naar de Omayyad Moskee gelopen. Nicole kreeg een prachtig allesbedekkende jurk voordat we naar binnen gingen. Op de binnenplaats zijn we benaderd door een hele enthousiaste Koeweitse dame die graag een foto wilde maken van ons. Toen ze de foto op haar toestel zag moest ze heel hard lachen.

Tot nu toe is Syrie erg relaxt. De mensen zijn zeer vriendelijk en geinteresseerd. En absoluut niet opdringerig, wat we eigenlijk wel een beetje verwacht hadden. Bovendien voelt Damascus heel veilig. Een donker steegje inlopen (waar het grootste deel van de oude stad uit bestaat) voelt dan ook niet raar of ongemakkelijk.

We hebben het plan om eenauto te huren in Syrie maar laten varen toen bleek dat jeeen internationaal rijbewijs nodig had en wij dat - natuurlijk - niet geregeld hadden.Morgen gaan we dusvroeg naar het busstation om vanuit daar richting Palmyra te gaan.We zijn erg benieuwd...

Jaap M.

Dank.

Jaap M.

Dank, mooi weer?

Nicole

Allereerst, geen dank! Weer is een beetje te mooi naar mijn smaak, 10 graden eraf en ik ben gelukkig. Gaat alleen niet gebeuren :-)